Maatschappelijke participatie in tijden van crisis
Communicatie & participatie: Bekijk alle aanbevelingenInclusieve communicatie richt zich tot iedereen en stigmatiseert niet onbedoeld bepaalde groepen burgers.
- Iedereen krijgt alle informatie die men nodig heeft: bijvoorbeeld over diensten en plaatsen om naartoe te gaan of over maatregelen die van kracht zijn.
- Iedereen weet wat men moet doen of hoe men moet handelen op de gebieden die hen aangaan.
- Iedereen kan zijn reacties, informatie en ervaringen delen.
Enkele voorbeelden uit Belgische steden en gemeenten tijdens de COVID-19-crisis:
- www.giveaday.be is een vrijwilligerswebsite die vrijwilligers en verenigingen met elkaar in contact brengt. In het kader van de COVID-19-crisis riep deze site het gratis hulpplatform www.impactdays.co in het leven: dat stelt lokale overheden in staat de verschillende gemeentelijke initiatieven te registreren en zo vrijwilligersdiensten voor kwetsbare personen te organiseren. Op de website vindt u een lijst van de deelnemende gemeenten (met hun eigen lokale hulpsysteem).
- Er is ook informatie en advies over het opstellen van herstelplannen voor lokale overheden, voor Vlaanderen, Wallonië en de Duitse Gemeenschap.
- De Vlaamse overheid heeft een webpagina met adviezen voor lokale overheden.
- De gemeente Essen organiseerde een (digitale) rondetafel over onderwijs in de gemeente, waar vragen van burgers werden besproken.
- De stad Genk deelde informatie over de geldende maatregelen op verschillende maatschappelijke vlakken op de website van de stad.
Verdere aanbevelingen en goede praktijken voor burgerparticipatie zijn hier beschikbaar.