Een gezonde sociale mix in buurtscholen

Onderwijs: Bekijk alle inspirerende voorbeelden
Bereik: 1 op 4
Terugkerend: 2 op 4

School in Zicht is een project dat "ghettovorming" in het basisonderwijs tegengaat, door in te werken op de twee actoren die rechtstreeks bij het fenomeen betrokken zijn, namelijk de buurtscholen en de ouders in een sterke sociaal-economische positie die bepaalde scholen ontwijken.

Wordt toegepast in:
Lokeren, Mechelen, Sint-Niklaas [toon volledige lijst][verberg volledige lijst]

Wat?

Het project wil ouders met een sterke sociaal-economische positie overtuigen om te kiezen voor gemengde buurtscholen, om zo concentratiescholen tegen te gaan. 

Wie?

School in Zicht is actief in Lokeren, Mechelen en Sint-Niklaas, met de steun van de Vlaamse Overheid. 

Waarom?

Een school dicht bij huis creëren, voor iedereen, met een leerlingenpopulatie die een afspiegeling is van de buurt.

Het initiatief startte in 2014 en wil een sociale mix in scholen bereiken. Concentratiescholen moeten opnieuw divese buurtscholen worden die de leerlingenpopulatie in de buurt weerspiegelen. 

Het project bestaat uit drie grote pijlers. Ten eerste wil het project ouders informeren en samenbrengen. Dit doet men door infoavonden over het project, openschooldagen waarbij ouders tot drie scholen op één dag kunnen bezoeken en terugkomavonden, waarbij ouders hun indrukken bundelen. 

Ten tweede wil men scholen bewustmaken. Het is namelijk van belang dat de scholen de meerwaarde van een sociale mix voor hun leerlingen begrijpen. School in Zicht wijst hen op de drempels die concentratiescholen vaak zelf inbouwen voor kansrijke ouders door hun werking volledig af te stemmen op een kansarm publiek. Tijdens deze bewustmaking wordt de feedback van de ouders die tijdens de openschooldagen werd verzameld, anoniem gedeeld met de school. 

Tenslotte wil men scholen en ouders begeleiden na instroom. In deze fase wordt erg gekeken naar het niet opnieuw favoriseren van het kansrijk publiek, maar worden er middenwegen gezocht naar een aanpak die iedereen ten goede komt. 

De focus ligt op concentratiescholen of scholen met een percentage hoger dan 44 aan indicatorleerlingen en heeft zo een richtlijn om te bepalen wat een concentratieschool precies is. Gezinnen kunnen in groep inschrijven zodat ze weten dat hun kind niet de uitzondering zal zijn op school.

 Het is een uitdagend project, dat moet gedragen worden door de leerkrachten en directie van de deelnemende school. Scholen kiezen zelf of ze opnieuw deelnemen. Scholen die na twee jaar weinig resultaten boeken, kiezen vaak om niet meer deel te nemen aan het project omdat de belasting voor het schoolteam te groot is.  

Heeft jouw gemeente een initiatief genomen om gelijke kansen te stimuleren binnen het domein 'Onderwijs'? Deel het met ons!

Optioneel

Vergelijkbare voorbeelden en aanbevelingen

Best practice Area 2020

Bereik: 1 op 4
Terugkerend: 4 op 4

Best practice Taalcoach Basisonderwijs

Bereik: 1 op 4
Terugkerend: 4 op 4

Op zoek naar aanbevelingen of inspirerende voorbeelden voor jouw gemeente?